Een geslaagd personeelsfeest in 5 simpele stappen

Profile image

Heeft je bedrijf iets te vieren? Een mooi resultaat, een gave nieuwe klant of een jubileum? Tijd voor een feestje! Niet zo één met wat slingers en kratten bier in de bedrijfskantine, maar een écht feest. Weinig tijd om het te organiseren? Geen probleem. Een geslaagde avond heb je al in een paar stappen! Heb je al een datum geprikt voor het feest? Zorg dan dat je iedereen daar op tijd van op de hoogte stelt. Je kunt een uitnodiging laten maken, maar kunt ook een mail naar al je collega’s sturen. Als je de details van het feest, zoals de locatie en tijden, nog niet weet, kun je ook eerst een ‘save the date’ versturen, zodat iedereen de datum vast in zijn agenda kan noteren. Stuur de daadwerkelijke uitnodiging zodra je meer weet.

Stap 1: Kies een thema

Je kent ze wel: van die bedrijfsfeesten die altijd hetzelfde zijn. Een paar slingers en ballonnen, wat kratten bier en flessen wijn en tenenkrommende muziek. Je gaat erheen omdat je je verplicht voelt – en om je collega’s niet alleen te laten. Hoe je zo’n soort feest voorkomt? Met een thema! Een thema geeft je meteen ideeën voor de aankleding en de hapjes en drankjes. Duik met je collega’s één avond een andere wereld in! Er zijn talloze thema’s te bedenken. Belangrijk is dat het thema past bij je bedrijf. Is jullie bedrijfscultuur formeel? Dan voelen je collega’s zich waarschijnlijk niet prettig bij een Moulin Rouge- of après ski-thema. Misschien past een seizoensthema beter bij jullie: dompel iedereen onder in een Winter Wonderland of ga voor een tropisch zomerfeest. Houden jij en je collega’s wel van iets bijzonders? Ga voor een thema waarbij iedereen zich lekker kan verkleden, zoals de eighties, Duizend en één Nacht of Great Gatsby. Stel de dresscode niet verplicht: medewerkers van een bedrijf zijn vaak erg verschillende mensen. De één zal het geweldig vinden om zich te verkleden, terwijl de ander zich totaal ongemakkelijk voelt in een piratenpak. Houd het dus leuk voor iedereen en verplicht niets.

Stap 2: Een feestelijke locatie

Niet geheel onbelangrijk: een leuke locatie. Deze stap vergt misschien nog de meeste tijd, want je zult misschien meerdere locaties moeten bezichtigen voor je de juiste hebt gevonden. Maak vooraf eens een rondje langs je collega’s. Misschien heeft iemand ervaring met een locatie. Ervaringen zijn altijd handig! Waar je op moet letten bij het kiezen van een locatie?

  • De grootte. Te klein is natuurlijk niet goed, maar te groot maakt snel ongezellig.
  • De plek. Kies een locatie in dezelfde regio als het bedrijf. Voor de meeste collega’s zal dit qua reistijd geen problemen opleveren.
  • De mogelijkheid tot eigen aankleding. Zeker als je voor een themafeest gaat, wil je zeker weten dat je de boel kunt opfleuren met je eigen decoraties. Vraag dus of dit mogelijk is.
  • De locatie van de bar. Dat klinkt misschien raar, maar het is niet leuk als je telkens de feestzaal moet verlaten om drinken te halen. Check dus of er een bar is in de zaal waar het feest plaatsvindt.
  • Vindt je feest in de zomer plaats? Zorg dan dat er een mogelijkheid is om het feest buiten te houden!

Stap 3: Gezellige aankleding

Een mooie locatie wordt pas een feestlocatie met wat aankleding. Heb je een thema gekozen voor je feest, dan ga je natuurlijk voor aankleding die daarbij past. Maar ook als je geen thema hebt, zijn decoraties onmisbaar. We noemen een aantal voorbeelden:

  • Een feestelijke entree. Maak een boog van ballonnen en zet een bordje neer waarop je gasten welkom worden geheten.
  • Zet overal bordjes neer in dezelfde stijl, zodat de gasten snel zien wat ze waar kunnen vinden.
  • Mooie slingers. Iedereen kent die felgekleurde plastic vlaggetjes nu wel. Verras je gasten met mooie katoenen slingers, slingers in pastelkleuren of ander bijzondere exemplaren. Deze zijn vaak goed te vinden op internet.
  • Bloemen! Hier en daar een paar mooie, grote boeketten, en op alle (sta)tafels kleine vaasjes met drie snijbloemen erin. Neem eens contact op met de lokale bloemist: misschien zijn er prijsafspraken mogelijk.
  • Sfeerverlichting. Hang overal lampionnen op met lichtjes erin. Mag je kaarsjes aansteken? Zet dan overal stevige (!) waxinelichtjeshouders neer en dim de lichten in de feestzaal.

Stap 4: Lekker eten

Laat je je feest pas ’s avonds beginnen, dan hoef je alleen wat borrelhapjes te verzorgen. Maar komen je gasten al om 17.00 uur, dan zullen ze toch wel een maaltijd verwachten. Werk je bij een groot bedrijf, schakel dan een cateraar in of vraag de locatie of zij ook het eten kunnen verzorgen. Bespreek vooraf goed je wensen en eventuele diëten en allergieën van de gasten. Of doe het eens anders en huur een aantal foodtrucks! Helemaal hip, dus succes gegarandeerd!

Stap 5: Muziek!

Onmisbaar op een feest: goede muziek. De kans is groot dat de muzieksmaak van je collega’s erg uiteenloopt. Het kan dan handig zijn om een allround DJ in te schakelen. Hij kan voor elk wat wils draaien én op de avond zelf verzoekjes aannemen. Bovendien voelt een DJ vaak de sfeer van de avond goed aan en kan zo, op een ongedwongen manier, iedereen uiteindelijk aan het dansen krijgen. En, krijg je al zin om voor jouw collega’s een bedrijfsfeest te organiseren? Veel succes en plezier!


Nog geen categorieën


Plaats de eerste reactie!

Profile image previous post

Wimke

Jullie zijn druk met de voorbereidingen van jullie bruiloft. Bij het opstellen van de gastenlijst rijst de vraagt: nodigen we ook kinderen...

Lees het hele verhaal

Profile image previous post

Maartje

Iedereen die wel eens een feestje heeft gegeven, weet het: goede muziek is essentieel. Je kunt natuurlijk gewoon je favoriete...

Lees het hele verhaal


Stuur een email
info@thedjcompany.nl


Stuur een Appje
06 - 46 89 66 21


Offerte aanvragen
Vraag direct aan

ProCache: v316 Render date: 2019-04-23 17:53:11 Page render time: 0.0849s Total w/ProCache: 0.0852s